Wat een fijne samenkomst was onze Algemene Leden Vergadering, 21 oktober jl. in het prachtig gerestaureerde Wereldmuseum
Rotterdams Philharmonisch

Woord van de voorzitter

Wat een fijne samenkomst was onze Algemene Leden Vergadering, 21 oktober, in het prachtig gerestaureerde Wereldmuseum! Met een recordopkomst werd vooruit en teruggekeken op het werk van de Vrienden.

In mijn inleidende woorden bracht ik het familiegevoel bij de Vrienden ter sprake. Ook vertelde ik over de bijzonderheid van die datum en plek voor mijn eigen familie. Mijn 18-jarige moeder was namelijk op 21 oktober 1939, precies 80 jaar eerder, op de Wilhelminakade, pal aan de overkant van de Maas, ingestapt bij de Statendam om een nieuw leven op te bouwen in de VS. Zo was zij een van de honderdduizenden vluchtelingen die deel uitmaken van de geschiedenis van Rotterdam.

Vluchtelingen zijn nog steeds een actueel thema, en Rotterdam is niet alleen doorgeefluik maar ook eindbestemming voor duizenden die een veilige haven zoeken. Bij de concerten van het RPhO komen wij deze medebewoners van de Maasstad evenwel niet vaak tegen. Daarom beginnen wij op 8 januari aanstaande met een nieuw initiatief, waarbij een tiental vluchtelingen kennis kan maken met het orkest. Verderop kunt u er meer over lezen.

Ik zal nooit weten of mijn moeder, in de weken die zij wachtend op haar vertrek in Rotterdam verbleef, het orkest onder Eduard Flipse heeft kunnen meemaken. Hoe mooi was het geweest als een willekeurige Rotterdammert zich over haar had bekommerd en haar meegenomen had naar een concert? Dat gun je iedereen!

Hartelijke groet,

Ken Gould

Gezocht: penningmeester

Beschikt u over een financieel gekwalificeerde achtergrond en bent u iemand met oog voor detail? Heeft u minimaal vijf jaar relevante ervaring met beheer van financiën bij vereniging(en) en/of andere publieke algemene organisaties? Wilt u zich graag belangeloos inzetten voor het Rotterdams Philharmonisch Orkest en de leden van de Vriendenvereniging?

Dan bent u de penningmeester die wij zoeken. Bekijk hier de details.

Cursus muziekverdieping

De muziekcursus van de Vriendenvereniging is een geliefde, jaarlijkse traditie. Ook in het nieuwe jaar wordt de cursus aangeboden. De titel luidt ditmaal 'De verbeelding van het grote gebaar'. Hiermee doelen we op een reeks grote symfonieën die ons orkest in het voorjaar zal uitvoeren, zoals de Symphonie fantastique van Berlioz, de Tweede en Vijfde Symfonie van Mahler en Sjostakovitsj’ Vijftiende Symfonie.

De cursus wordt afwisselend geleid door Michel Khalifa en Leo Samama. Beiden genieten een grote bekendheid onder de Vrienden. De bijeenkomsten vinden steeds plaats op een woensdagavond en worden gehouden bij de SKVR. De data zijn 22 januari, 5 en 12 februari, 4 maart en 15 en 22 april.

Meer informatie via onze website, waar u zich ook kunt inschrijven.

Inleiding 8 maart

Zoals aangekondigd verzorgt Gijsbert Kok de inleiding bij de concerten van 5 en 6 maart. Hij zal deze ook op zondag 8 maart voor zijn rekening nemen.

Iets vragen, bestellen, weten?
Bij het Secretariaat van de Vriendenvereniging kunt u terecht voor vragen over lidmaatschap of abonnement. U kunt er zich ook opgeven voor activiteiten zoals de muziekcursus of rondleidingen. Het Secretariaat is in handen van Nadja Bremer, per e-mail bereikbaar op info@vriendenrpho.nl. Belt u liever? Laat dan uw bericht achter op het antwoordapparaat: 010-2171709. U wordt zo snel mogelijk teruggebeld.
Wij communiceren het liefst met u via de e-mail. Het bespaart ons veel geld: geld dat direct ten goede komt aan de instrumenten voor de orkestleden. Mocht u uw e-mailadres nog niet hebben doorgegeven, e-mail ons dan op info@vriendenrpho.nl.

MuziekMaatjes

De Vriendenvereniging gaat zich inzetten om vluchtelingen kennis te laten maken met ons orkest. In een nieuwe samenwerking met het RPhO en Stichting Mano koppelen we geïnteresseerde statushouders aan een ‘MuziekMaatje’ tijdens hun eerste bezoek aan de Doelen. De eerste editie vindt plaats op 8 januari aanstaande. Op het programma staan een rondleiding in het gebouw, het lunchconcert en ontmoetingen met enkele musici en dirigent Jan-Willem de Vriend. Voor deze eerste editie zoeken wij tien Vrienden als MuziekMaatjes om tien statushouders te begeleiden. Spreekt dit u aan? Meld u dan aan via onze website.

Verzending Intrada

Door een verkeerde verwerking van gegevens blijken enkele leden Intrada niet meer te hebben ontvangen. Het herstel van de fout zal mogelijk te laat zijn voor de actuele editie. Daarom is op onze website een link gecreëerd naar een digitale versie.

Blijft het probleem zich onverhoopt voordoen, meldt dit bij info@vriendenrpho.nl.

Wie Intrada de afgelopen maanden heeft moeten missen, bieden wij onze welgemeende excuses aan.

Handreiking over jongeren

Het Platform Vrienden van Symfonische Orkesten, waarbij onze vereniging is aangesloten, bracht een handreiking uit met als titel ‘Méér jongeren, méér klank, méér kleur!’ Centraal staat de vraag hoe een plek te veroveren in de belevingswereld van jongeren.

De handreiking is hier beschikbaar op onze website.

Het einde van het jaar nadert. Namens de Vriendenvereniging wensen wij u en uw dierbaren fijne kerstdagen en een goede jaarwisseling. We hopen u in 2020 weer te mogen ontmoeten!